معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

نویسنده کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) محمد داودی است. این کتاب شامل چهار بخش تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، روش‌های تربیتی، تکمله است. اين اثر، دومين جلد از طرح پژوهشي سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام است كه منبع درسي دانشجويان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تربيتي در دوره كارشناسي به شمار می‌رود. در اين پژوهش، راه و رسم رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام در تربيت اعتقادي و عبادي، در چهار بخش آمده است. بخش اول، با توجه به چگونگي تربيت اعتقادي در سيره پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش آشنا كردن متربيان با خداوند، نبوت حضرت محمد صلی‌الله عليه و آله، امامت و جانشينان آن حضرت، معاد و چگونگي ايجاد نگرش مثبت و ايمان قلبي به اين امور در سيره معصومان علیهم‌السلام بررسي شده است. در بخش دوم، به تربيت عبادي در سيره معصومان علیهم‌السلام، چگونگي آموزش نماز، روزه، تلاوت قرآن، دعا و راز و نياز با خداوند و شیوه‌های پاي بند كردن متربيان به اين عبادات مي پردازد. در بخش سوم، روش‌های تربيتي در سيره معصومان علیهم‌السلام از جمله: ترغيب، ترهيب، موعظه، ارشاد، راهنمايي، تذكر و امر و نهي بررسي شده است. در بخش چهارم نيز نقش و كاركرد رفق و مدارا در تربيت ديني، بررسي و نقش والدين و آداب‌ورسوم فرهنگي در تربيت ديني در سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام تبيين شده است. يادآوري می‌شود اين اثر نيز در پنجمين دوره كنگره دین‌پژوهان كشور (1382) برگزیده‌شده است. بی‌شک، عظمت پيامبر گرامي اسلام، محمد مصطفي صلی‌الله عليه و آله كه هم عشق و علاقه گروندگان و هم اعجاب و تحسين بيگانگان را برانگيخته همچنان جاودانه خواهد ماند و كاروان بشريت را به سرمنزل رشد و هدايت خواهد رساند. او در لباس خاكيان درآمد تا مبعوث شود و اخلاق كريمه را به اوج برساند.

فراتر از گفتار، كردار رسول خدا صلي الله عليه و آله همچون جامي جهان‌نما، جلوه‌گر و بازتاب‌دهنده شعاع نيرومند انسانيت متعالي و کرامت‌های الهي بود. زنگ رويدادهايي كه هم‌زمان با ميلاد نبي مكرم اسلام رخ داد، گوش عرب و عجم را نواخت و آنان را براي استفاده از نعمت وجود آخرين حامل وحي الهي، بيدار ساخت. پس از قرآن، سخن و سيره او نه‌تنها براي مسلمانان كه براي همه انسان‌ها، محك و ميزاني شد براي سنجش انسانيت. پس قدر و قيمت هر مسلماني، به‌اندازه تخلّق به اخلاق نبي و بر اساس مقدار پيروي از سيره نبوي مورد ارزيابي قرار می‌گیرد. به همين دليل، جمع مشتاقان، گرد شمع وجود حضرتش، همواره مراقب سخنان و احوال و اشارات او بودند و از ثبت و نقل هيچ نکته‌ای فروگذار نمی‌کردند. به بركت عشق و علاقه‌ای كه آنان به پيامبر داشتند و اهتمامي كه در ثبت و نقل اين امور می‌ورزیدند، امروزه اطلاعات قابل‌توجه و شفافي از رويدادهاي زندگي ايشان وجود دارد. بدين ترتيب، سیره‌نویسی و نگارش شرح‌حال پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله، بخش بزرگي از فعاليت علمي دانشمندان ديني را به خود اختصاص داده است كه اين روند هنوز هم با نگرش‌های سنتي و مدرن ادامه دارد. انبوهي منابع و آثار باارزش و پرمحتوا در اين زمينه بيانگر اقبال جدي پژوهشگران و نويسندگان مسلمان به اين مهم است. 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
Powered by TayaCMS