سرمقاله

سرمقاله

سرمقاله

بشر همواره از دیرباز در جستجوی سعادت و کمال خویش بوده­ است. بی­تردید یگانه عاملی که می­تواند انسان را به این هدف رهنمون سازد، دین است. انسان بدون کمک دین نمی­تواند برخورد مناسبی با تمام مشکلات پیش روی خود داشته باشد. دین می­تواند راه زندگی سالم و سعادتمند را به انسان بیاموزد و همواره عامل اعتماد، ایمان و گامی به سوی سعادت فردی و اجتماعی او باشد. در دنیای مدرن علی­رغم پیشرفت­های متنوع در حوزه­های مختلف علمی و نیا­زهای مادی انسان، این پیشرفت­ها نه تنها نتوانسته آرامش روحی و روانی و زندگی همراه با امنیت را برای او به ارمغان بیاورد، بلکه هر روز با پیشرفت این علوم و تکنولوژی، انسان معاصر بیشتر دچار فشار­های روحی و روانی، اضطراب­ها و سردر­گمی شده است. انسان معاصر همواره خلاء دین را در زندگی خود احساس می­کند و همواره کوشیده است با گام نهادن در این مسیر تا حدود زیادی از این آسیب­ها و مشكلات فراروی خود را بکاهد. یکی از موضوعاتی که در دین از جایگاه ویژه­ای برخوردار است، تربیت دینی است. تربیت دینی انسان را به تکامل و تعالی در راستای بندگی خداوند می­رساند و با بررسی و تحلیل همه جانبه نیازها، استعدادها و بهره­مندی از توانایی­ها و قابلیت­های دینی و معنوی انسان­ها، با تکیه بر عقلانیت و خردورزی، آنان را در جهت رستگاری و سعادت رهنمون می­سازد.

با نگاهی به بستر جامعه، معضلات و ناهنجاری­های آن خواهیم فهمید که ریشه بیشتر این نابسامانی­ها در کنار نهادن یا بی­توجهي به مسئله مهم تربیت­دینی در جامعه است. سهل­انگاری و ناآگاهی خانواده­ها نسبت به تربیت­دینی فرزندان خود، ناکارآمدی و نارسایی کانون­ها و نهاد­های دینی جامعه، عدم پاسخ­گویی کامل به نیازهای نسل جوان جامعه با توجه به آموزه­های مبتنی بر دین، عدم پاسخ­گویی به موقع و مناسب به شبهات دینی نسل جوان و برداشت­های غلط و گاهاً ابزارگونه از دین، تهاجم­فرهنگی، عدم درک واقعیت­های دوران نوجوانی و جوانی و مواردی از این قبیل، لزوم و ضرورت توجه بیشتر به مقوله تربیت­دینی را در جامعه بیش از پیش نمایان می­سازد.

فصلنامه علمی-تخصصی نامه­تربیت وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی در نظر دارد با محوریت تولید دانش دراین حوزه و با ایجاد پروسه­ای که شامل مراحلی­ از جمله: نیازسنجی­ مخاطبان­ و موضوعات مورد نیاز آنان، نیازسنجی مربیان و مبلغین، آسیب­شناسی و مسئله­شناسی مسائل تربیتی و انتشار مقالات تخصصی، جهت­دهی و ارجاع مخاطبان به منابع و مباحث مربوط به موضوعات تربیتی، الگوپروری با محوریت تربیت­اسلامی برای نسل جوان، آموزش مسائل تربیتی مورد نیاز جامعه بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبین، استفاده از نظرات بزرگان و نویسندگان در حوزه تربیت دینی به­صورت گفت­وگو و مصاحبه در مجله و ...گامی در حد توان در جهت رفع این مشکلات بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
Powered by TayaCMS