تبعات ازدواج اینترنتی در جامعه سنتی ایران

تبعات ازدواج اینترنتی در جامعه سنتی ایران

از روزی که اولین بار نام سایت های همسر‌یابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاد، بیش از یک دهه نمی‌گذرد، اما از همان روزهای ابتدایی تا کنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم. ما در جامعه‌ای سنتی و مذهبی زندگی می‌کنیم که در دو دهه اخیر با ورود گسترده به فضای مجازی و تکنولوژی با تحولاتی مواجه شده است و طبعاً حضور در اینترنت و فضای مجازی، موجب تغییر در نوع زندگی و انتخاب افراد شده است. با همه گیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، اغلب فعالیت‌های روزمره خود را از طریق تکنولوژی انجام دهند که این فعالیت‌ها می‌تواند فعالیت‌های معمولی زندگی مثل خرید و تجارت و ... باشد یا اینکه فعالیت‌ها و تصمیمات مهم زندگی مثل انتخاب دوست و حتی ازدواج.

از روزی که اولین بار نام سراچه‌های همسریابی و ازدواج اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاد، بیش از یک دهه نمی‌گذرد اما از همان روزهای ابتدایی تاکنون شاهد عواقب و نتایج آن هستیم؛ ازدواج‌هایی که در سراچه‌ها و چت روم‌ها و وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. درواقع تحولی عظیم در نوع آشنایی و ازدواج در حال صورت گرفتن است که نیاز به بررسی دارد و باید بررسی کنیم که این شبکه‌ها و این نوع آشنایی‌ها فرصت است یا تهدید؟

هرچند ضرورت ازدواج به‌موقع و تشکیل خانواده ازجمله موضوعاتی است که تأکیدات قرآنی متعددی درباره آن وجود دارد، اما احکام اسلامی همواره بر این مهم تأکید دارد که تشکیل خانواده باید با درایت و آگاهی صورت گیرد؛ چراکه بی‌توجهی به این امر، از قوام این نهاد که اساس جامعه را تشکیل می‌دهد، کاسته و زمینه‌ساز بروز مشکلاتی خواهد شد. حال آیا می‌توان در فضای مجازی به افراد و ادعاهای آن‌ها اعتماد کرد؟ آیا شناخت واقعی حاصل می‌شود؟

بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زناشویی را تهدید می‌کند و مسلماً افرادی که در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، آسیب بیشتری می‌بینند؛ چراکه همواره این دغدغه با آن‌هاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم ارتباط دارد یا خیر؟ این‌یکی از مشکلات این نوع ازدواج‌ها است. مورد دیگر اینکه افراد در فضای مجازی در ابتدا خود را بسیار ایدئال و بی‌نقص جلوه می‌دهند اما زمانی که بحث جدی می‌شود و قصد ازدواج و تشکیل خانواده به میان می‌آید، همه‌چیز عوض می‌شود.

این ازدواج‌ها بر اساس ساده‌انگاری، خوش‌بینی، خیال‌بافی و هیجانات زودگذر است؛ چراکه افراد در ابتدا فریب مشخصات و ویژگی‌های دروغین فرد مقابل را می‌خورند و زمانی که به‌طور کامل دل‌بسته طرف مقابل شدند، با واقعیت روبرو می‌شوند که دیگر به دلیل دل‌بستگی شدید، نمی‌توانند از طرف مقابل جدا شوند و با علم به اینکه این شخص معیارهای مناسبی برای ازدواج ندارد، با او ازدواج می‌کنند که اکثر آن‌ها ناموفق است و با شکست روبرو می‌شود.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ازدواج اینترنتی عامل 25 درصد از طلاق‌ها در کشور است. آسیب شناسان اجتماعی در بررسی‌هایی که در این مورد انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ازدواج در شرایط آشنایی در سایت‌های همسریابی اینترنتی حتی اگر با نظارت نهادهای واقعی هم صورت گیرد، چون بر اساس آگاهی نیست، موفق نخواهد بود و می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌های عاطفی از افراد شود؛ چراکه این‌گونه آشنایی‌ها در موارد بسیاری با دروغ و فریب همراه است و محل سوءاستفاده برخی از افرادی است که چیزی برای مخفی کردن دارند و یا اینکه اصولاً قصد آن‌ها اصلاً ازدواج نیست و نیتی جز اخاذی و سوءاستفاده مالی و عاطفی ندارند. بنابراین باید افراد دقت کنند که در فضای مجازی به اطلاعات یا ویژگی‌های بیان‌شده توسط افراد اعتماد نکنند و با دقت و در مدت‌زمان طولانی و همچنین با مشورت با خانواده و مشاوران، به دنبال شناخت کامل باشند.

منبع: سایت ایران هشدار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS