امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

سعی کنید امر و نهی های خود را با جملات مثبت بیان کنید.

اگرچه امر و نهی کردن به بچه‌ها خوب است. اما اغلب وقتی والدین به امر و نهی می‌کنند، از جملات منفی استفاده می‌کنند. در این شرایط سعی کنید که جملات دستوری شما مثبت باشند. اکنون مثال‌هایی از  امر و نهی‌های مثبت و منفی و جملات دستوری منفی برایتان نقل می‌کنیم.

امر و نهی خوب

- ازت میخوام با خواهرت مهربون باشی؛

- ازت میخوام الان ساکت بمونی؛

- ازت میخوام همین الان اتاقتو تمیز کنی؛

- ازت میخوام با ادب باشی و خوب حرف بزنی

 - ازت میخوام به حرفم گوش کنی و لباستو بپوشی.

 - ازت میخوام همین الان بری دندوناتو مسواک بزنی

امر و نهی بد

- ازت میخوام خواهر تو نزنی

 - ازت میخوام دیگه حرف نزنی

 - ازت میخوام دیگه اینجارو به هم نریزی.

 - دوست ندارم این طوری با من حرف بزنی

۔ دوست دارم همین الان دست از مخالفت با ما من برداری و لباستو بپوشی

- ازت میخوام بازی تو تموم کنی و بری دندونهاتو مسواک

جملات دستوری منفی و تهدید آمیز

دندونهاتو مسواک بزنی

- خواهر تو نزن - دیگه حرف نزن - چقدر همه جا رو به هم می ریزی اتاقتو تمیز کن - این طوری با من حرف نزن به همین الان لباستو بپوش - بهتره به حرفم گوش کنی وگر نه................

اگر طبق عادت همیشگی تان، کودک را تهدید می‌کنید و با این کارا را به انجام کاری وادار می‌کنید و بعد در ادامه جمله‌ای مثبت به او می‌گوید و از او می‌خواهید با شما همکاری کند، دیگر کارتان را خراب‌تر نکنید و روی خواسته خود مصمم باشید. مثلا به فرزندتان بگویید: «دوست ندارم برادر تو کتک بزنی، ازت میخوام با او مهربون باشی.» اگر باز هم کودک با شما مخالفت کرد، دوباره جمله دوم را برای او تکرار کنید.

مادری به کودکش می‌گوید: میشه لباسهاتو جمع کنی.

کودک در پاسخ به او می‌گوید: نه نمیخوام، خیلی خسته‌ام. فردا اونا رو جمع می‌کنم.

مادر به او می‌گوید: میدونم که الان خسته‌ای و می‌خوای فردا این کار رو بکنی، اما من ازت میخوام همین الان اونا رو جمع کنی. کودک می‌گوید: برام مهم نیست که از من چی میخوای. من اصلا دلم میخواد همین الان بخوایم. مادر می‌گوید: بهت میگم برو لباساتو جمع کن. همین الان برو و کاری رو که بهت میگم بکن. فهمیدی! دیگه با هم بحثی نداریم.

کودک می‌گوید: تو خیلی بد اخلاق و بی رحمی مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن کودک می‌گوید: من از تو بدم می‌یاد. مامان بدا مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن. کودک در حالیکه بلند می‌شود تا برود لباسهایش را جمع کند، به مادرش می‌گوید: باورم نمیشه، اینقدر مامان بد و بی رحمی باشی.

همانطور که می‌بینید، بعد از مدتی کودک با شما کنار می‌آید و به حرفهای شما گوش می‌کند. در این شرایط چند دقیقه‌ای او را به حال خودش تنها بگذارید و زیر چشمی او را نگاه کنید. بعد دوباره پیش او بیایید و از او به خاطر کاری که انجام داده، تشکر کنید، بعد به او بگویید که اگر مجبور شوید باز هم این کار را می‌کنید و اصلا هم ناراحت نمی‌شوید. در هر صورت، حتی اگر مجبور شوید خشونت به خرج دهید و به کودکتان دستور دهید، نباید کاری که او انجام می‌دهد را نادیده بگیرد. پس از او به خاطر کاری که انجام داده تشکر کنید.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
Powered by TayaCMS