زاری بر بهشت از دست شده

زاری بر بهشت از دست شده

آدم(ع) بگریست بر زاری بهشت؛ دریاها از آب چشم وی برفت. از آب چشم آدم  درخت صینی[1] و قرنفُل برُست و مرغان وادی طاوس گشتند؛ پس جبرئیل(ع) بیامد، گفت: سر بردار یا آدم که خدای تعالی زلت[2] تو بخشید. پس سر برداشت و هفت روز همة‌خلق از گرستن وی می‌گریست.

چون گریستن آدم  دراز گشت، فرزندانش گفتند: یا پدر! خلق[3] زمین را گریستن همی‌آید.

گفت: اینکه من همی‌گریم، بر ناشنیدن آواز فرشتگان همی‌گریم. چندان که در بهشت بودم آواز همی شنیدم تا باز آواز ایشان نشنوم نخندم.

چندان بگریست آدم  که گیاه برست از آب چشم وی و مرغان هوا بدان آب جمع شدند و از آن آب بخوردند، پس روی سوی او کردند و گفتند که ما از آب دریا  و چشمه‌ها خوردیم، هیچ آبی ما را بدین خوشی نیامد. آدم پنداشت که مرغان بر او افسوس[4] همی‌کنند. سر به سجده نهاد گفت: الهی بدان که[5] اندر تو عاصی شدیم، مرغان هوا بر من افسوس همی‌کنند.

خدای تعالی بدو وحی کرد: یا آدم به عزت و جلال من که هیچ شرابی نیافریدستم، خوش‌تر و گوارنده‌تر از آب چشم عاصیان!

منتخب رونق المجالس، ص 162.

 


پی‌نوشت‌ها

[1]ـ درخت صینی [چینی]: آمدن آن در کنار قرنفل که غالبا با گل میختک قرنفل چینی اشتباه می‌شود مرا را هدایت می‌مکند که آن را دارچین ختائی بدانیم. دار [هم به معنی درخت و هم به معنی دارو] و چین به سبب خاستگاه آن که سرزمین ختا بوده است یک اثر گیاه‌شناسی داروئی، تألیف المظفر، امیر یمن و متوفای 693 ق در میان گونه‌های دارچین از قرفه قرنفل نیز نام می‌برد [قرفه به معنی پوست پاره گیاهان] این اشاره ما را هدایت کرد که درخت صینی را دارچین [دارچینی] به حساب آوریم. اختیارات بدیعی نیز این گمان را تأیید می‌کند.

[2]ـ زلت: لغزش؛ خطا.

[3]ـ خلق: آفریدگان.

[4]ـ افسوس: ریشخند.

[5]ـ بدان‌که: به علت آنکه؛ از برای آنکه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

رابطه تربیت دینی کودک با سبک زندگی اسلامی در گفت و گو با دکتر علی نقی فقیهی

دکتر علی‌نقی فقیهی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم، متخصص در تعلیم و تربیت و مشاوره اسلامی، بنیانگذار مشاوره اسلامی در ایران، مؤسس و مدیر موسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی
سرمقاله

سرمقاله

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

مطالعه تأثیر سبک فرزندپروری والدین سبک جهت‌گیری مذهبی در دانش‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطة شهر شیراز

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر سبک جهت‌­گیری مذهبی دانش­‌آموزان پایۀ سوم دورۀ متوسطۀ شهر شیراز است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.

پر بازدیدترین ها

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

نقش آزمایش‏های الهی در تربیت انسان

این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه­ای بوده که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه­ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها کرده است.
چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
سرمقاله

سرمقاله

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

تربیت تحقیقی، روشی موثّر در تبلیغ دینی

این مقاله ضمن تبیین دو شیوۀ تربیت تلقینی و تحقیقی، بهترین شیوة تبلیغ دینی را تربیت تحقیقی دانسته و معتقد است که تربیتِ مورد لحاظ در حوزۀ تبلیغ، باید از سنخ تربیت فعّال و نه منفعل باشد که از طریق تربیت تحقیقی محقَق می‌شود.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
Powered by TayaCMS