توصیه های معنوی حاج اسماعیل دولابی

توصیه های معنوی حاج اسماعیل دولابی

مرحوم حاج اسماعيل دولابي در خانواده‌اي مذهبی در محله دولاب [واقع در جنوب شرق تهران] متولد شدند. پدر بزرگوارشان بزرگ‌تر و معتمد محل و منزل ایشان همواره پذيراي علماء، بزرگان و مفاخر علمي بود. کربلایی محمّد اسماعیل دولابی در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشتند و از ابتدای جوانی آثار لطف و عنایت حق به ایشان نمایان بود.

جذبۀ محبّت پیوسته دلیل ایشان گشته و عشق به اهل‌بیت (علیهم السّلام) این محّب صادق را با مشاهد مشرّفه و مجالس اهل‌بیت (ع) مأنوس ساخته و با دوستان این راه آشنا نموده بود که از جمله آن‌ها مرحوم آیت اللّه سیّد محمّد شریف شیرازی، مرحوم آیت اللّه شاه‌آبادی، مرحوم آیت‌الله شیخ محمّد تقی بافقی و مرحوم آیت‌الله شیخ غلامعلی قمی بوده‌اند. آخرین شخصیّتی که بیش از همه با این بزرگوار انس و محبّت تام داشت مرحوم آیت اللّه شیخ محمّد جواد انصاری بود.

بیشترین اهتمام آن عارف گرانمایه در پرورش و رشد اخلاقی علاقه‌مندان، متوجّه ایجاد تحوّل در نگرش آن‌ها به هستی و زندگی بود؛ به گونه‌ای که همه چیز را از منظر توحیدی و از مرئای جمال الهی بنگرند و نیز منعطف نمودن عشق و محبّت آنان و متمرکز نمودن توجّهشان به خدا و اولیاء الهی، به گونه‌ای که از هر چه جز این، چه دنیوی و چه اخروی، فارغ گردند و نیز ایجاد حسن ظنّ و اعتماد به خدا و اولیاء الهی و حاکم ‌ساختن روحیه‎ی تسلیم و رضا بر آنان. در محضر آن بزرگوار چنان روح رجاء و امیدواری به فضل الهی موج می‌زد که هر نومید و مأیوس از نجات و فلاح را شور و نیرو می‏بخشید و به وادی کمال رهنمون و در طریق وصال رهسپار می‏ساخت. مطالب حاضر نکات ناب از کتاب "مصباح الهدی" اثر گران‌سنگ ایشان است.

  1. "من صلی عليّ مرة لایبقی علیه من المعصیة ذرّة" هر کس یک‌بار بر من صلوات بفرستد، ذره‌ای گناه برای او باقی نمی‌ماند.
  2. بعد از نماز مغرب دست‌ها را بلند کن و هفت بار یا قاضی الحاجات بگو بعد حاجتت را طلب کن که برآورده می‌شود. ولی بعد از هفت بار آیا حاجتی می‌ماند؟ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی.
  3. همه ذرات عالم با خدا صحبت می‌کنند و به ما هم می‌گویند تو هم با خدا صحبت کن.
  4. استغفار زشتی را پاک می‌کند و صلوات بر پیامبر و آلش زیبایی را زیاد می‌کند.
  5. با صلوات بر پیامبر و آلش راه‌های بسته باز می‌شود.
  6. هیچ عبادتی مانند صلوات نیست. هیچ عبادتی را خداوند نفرمود من انجام می‌دهم پس شما هم انجام دهید. در مورد نماز و روزه و هیچ عبادت دیگری چنین نفرمود اما در مورد صلوات فرمود خدا و ملائکه‌اش بر پیامبر صلوات می‌فرستند پس ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید.
  7. در رحم مادر در یک کیسه آب قرار داشتیم که آسیبی به ما نرسد. در دنیا هم اگر هر روز شش بار سوره قل هو الله را به بالا، پایین، جلو، عقب، راست و چپ بخوانیم داخل کیسه‌ای می‌شویم که آسیبی به ما نمی‌رسد.
  8. دعای یا من اظهر الجمیل که در مفاتیح‌الجنان هم آمده است خیلی گران‌بهاست.
  9. بیداری بین‏‌الطلوعین را از دست ندهید.
  10. یکی از چیزهایی که طعمش زیر دندانم مانده بیداری بین‏الطلوعین است که از ساعات بهشتی است و در این موقع فضا آرام است.
  11. هر وقت عطسه کردی دست‌ها را رو به آسمان بلند کن و بگو: انّی آمنت بربکم فاسمعون و صلی‌الله علی‌محمد و آل محمد. از این ذکر تو ملکی خلق می‌شود که به غیب‏الغیوب می‌رود و برای تو عبادت و ذکر خدا می‌کند.
  12. چه در امر دنیا و چه در امر آخرت قدم اول را که برداری برداشتن قدم دوم آسان‌تر می‌شود. برداشتن قدم سوم از دوم هم آسان‌تر است، به همین ترتیب چند قدم برداری بی اختیار دو می‌زنی.
  13. دین خدا بیان سه حکم است، حکم نحوه رفتار با بالاتر از خود، یعنی پدر و مادر و استاد و امام و پیغمبر و خدا، حکم نحوه رفتار با زیردست خود، یعنی فرزند و شاگرد و ... و حتی اهل طبیعت و حیوان و گیاه و جهاد و حکم رفتار با هم‌سطح خود که مؤمنین هستند.
  14. در برابر بالاتر از خود باید تسلیم بود در برابر پائین تر از خود باید خیرخواه بود و به حفظ و پرورش آن‌ها پرداخت در برابر هم‌سطح هم باید با نیکی و عدالت رفتار کرد و هر چه بر خود می‌پسندیم بر آن‌ها بپسندیم.
  15. دنیا میته است ولی استفاده از آن به‌قدر ضرورت و رفع اضطرار اشکالی ندارد.
  16. پیامبر (ص) فرمود: نشانه نور در قلب، فرار کردن از دنیا و روی آوردن به آخرت و آمادگی برای موت قبل از رسیدن فوت است.
  17. اگر آمال و آرزوها نبود و انسان‌ها سرگرم آجیل‌های دنیا نبودند یک طرفه العین روح‌هایشان در بدن‌هایشان باقی نمی‌ماند و به آخرت و به جوار پروردگار پرواز می‌کرد.
  18. دنیا عصایی است که در ابتدای راه انسان به آن اتکا می‌کند به مال و فرزند و شغل و طرفداران و... متکی می‌شود. خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: عصایت را بینداز وقتی انداخت دید اژدهاست و آن ترسید وقتی اژدها بودن آن را فهمید خداوند به او فرمود حالا نترس و دوباره آن را بگیر موسی(ع) دست انداخت توی چاک دهانش و آن را گرفت و دوباره به شکل عصا درآمد، امیدهای باطل اژدهاست. عصای اول را دزد می‌تواند ببرد ولی عصای دوم اگر موسی(ع) خواب هم باشد دزد و شیطان نمی‌توانند ببرند. دنیای اول سحر است و دنیای دوم که از ایمان تولید می‌شود معجزه است دنیای دوم خیلی ارزشمند است دنیای بعد از نائل شدن به موت همان است که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: یک ساعتش را به همه عمر آخرت نمی‌دهم ان‌شاء الله ما هم طوری بشویم که هرچه را خداوند فرمود بینداز بیندازیم.
  19. دع الباطل حتی یمحو: باطل را واگذار تا محو و نابود شود حتی مذمت دنیا را نباید گفت اصلاً حرف دنیا را نزن چه خوب چه بد هر چه را ذکر کنی بزرگ می‌شود و نقطه مقابلش کوچک، دنیا و آخرت ضد هم‌اند.
  20. امیدوارم خداوند آن‌قدر دنیا را در نظرمان کوچک کند که اصلاً توجهمان به آن نباشد و وقتی می‏آید و می‌رود اصلاً متوجه نشویم. توجه به دنیا غم‌آور است.
  21. اصلاح امور دنیایمان را خود خدا عهده‌دار شده است. ولی مردم دنیا به‌عکس عمل می‌کنند بار سنگین دنیا را به دوش می‌کشند و آخرتشان را که باید خودشان برای آن تلاش کنند به خدا وا می‌گذارند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
Powered by TayaCMS