آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

محسن كردلو*    اكبر صالحي**

ماهواره يكي از وسايل ارتباطي است كه مي‌تواند به‌عنوان ابزاري در جهت گسترش سلطه فرهنگي بيگانگان، ترويج انحرافات اخلاقي، مزاحمت‌ها و لجام‌گسيختگي‌هاي اجتماعي به كار گرفته شود. در اين ميان تماشاي صحنه‌هاي نامناسب ماهواره به‌مرور، اخلاقيات و ارزش‌هاي خانواده را كم‌رنگ‌تر نموده تا جايي كه بسياري از ضد ارزش‌ها به ارزش تبديل می‌شود. درواقع خدشه در فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي مي‌تواند از پيامدهاي برنامه‌هاي ماهواره باشد؛ بنابراين هدف از پژوهش حاضر آسيب‌شناسي نقش ماهواره‌ها و  به‌ويژه شبكه فارسي وان، بر اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي با رويكرد نمود شناسي تفسيري است. براي درك تجربه زيسته افراد از روش نمودشناسي تفسيري و روش تحليل محتوا استفاده شده است. نمونه‌هاي پژوهش حاضر شامل 10 نفر از دانشجويان دوره ارشد و دكتري دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه خوارزمي، 10نفر از خانواده‌هاي ساكن كرج و 10نفر از معلمان مقطع ابتدايي هستند كه به‌گونه‌اي انتخاب شدند كه حداقل بيش از يك سال از ماهواره و شبكه فارسي وان استفاده مي‌كنند. داده‌ها از راه مصاحبه ژرف نيمه ساختاريافته جمع‌آوري و سپس نگاشته و به روش ون متن تحليل شدند. بر بنياد يافته‌هاي پژوهش، مهم‌ترين آسيب‌هاي شناسايي‌شده ماهواره و شبكه فارسي وان عبارت‌اند از: از بين بردن مناسبات خانوادگي، كمرنگ شدن عقايد ديني مردم، هرزه‌نگاري، آثار ضد تربيتي، القاء ضد ارزش‌ها، تهاجم فرهنگي، تحريف اخبار و شايعه‌پراكني گسترده، نقض حريم خصوصي، ترويج مدگرايي، ترويج سبك زندگي غربي و رواج مصرف‌گرايي، رواج بي بندباري، نمايش فيلم‌هاي خشونت‌آميز و گرايش افراطي نسبت به تماشاي سريال‌هاي ماهواره.

واژگان كليدي: آسيب‌شناسي ماهواره، شبكه فارسي وان ، اخلاقيات ، ارزش‌هاي اسلامي، نمودشناسي تفسيري

-----------------------------------

* . دانشجوي دوره دكتري فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي..mohsenkordlo@yahoo.com

** . استاديار گروه  فلسفه تعليم و تربيت  دانشكده رواانشناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه خوارزمي تهران . .salehihidji2@yahoo.com



Farsi One TV Channel’s damages to the individuals’ beliefs on morality and Islamic values

Mohsen Kordlou*

Akbar Salehi**

 

Satellite receiver is a communication media which can be used as a means to expand domination of foreign cultures, promotion of moral deviations, and social disturbances and disorders. Meanwhile, by watching bad satellite TV programs morality and family values gradually fade inasmuch as many anti-values become value. In fact watching satellite programs can cause damages to Islamic culture and values. The present research, taking an interpretation phenomenology approach, aims to study the role and damages caused by watching satellite programs specifically Farsi One to morality and Islamic values. An interpretation phenomenology approach and content analysis method have been used to understand the lived experiences of the people. The samples include 10 M.A. and PhD students of psychology and education sciences at Kharazmi University, 10 families livening in the city of Karaj, and 10 elementary school teachers. The sample was watching satellite and Farsi One programs at least for one year. Data was collected using in-depth and semi-structured interview. The collected data was noted down and then analyzed using WAN methodology. Based on findings of the research, the most important identified damages of satellite and Farsi One programs include destruction of family relations, fading religious beliefs, pornography, anti-educational effects, anti-values induction, cultural invasion, falsification of news and wide rumors, disregarding privacy, promotion of fashionism, promotion of Western life style and consumerism, promotion of promiscuity, showing violent films, and excessive tendency to watching satellite serials.

Keywords: Satellite receiver’s pathology, Farsi One TV channel, morality, Islamic values, interpretation phenomenology.

 

------------------------------

* . PhD student in the philosophy of education, Kharazmi University, mohsenkordlo@yahoo.com

** . Assistant professor of the philosophy of education group, Department of psychology and education sciences, Kharazmi University, salehihidji2@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
سرمقاله

سرمقاله

چالش تربيت اسلامي

چالش تربيت اسلامي

نگارنده در اين مقاله مي‌‌كوشد تا ماهیت تئوریک مدرنيته را به مثابه چالش بنيادين تربيت اسلامي قلمداد كند.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
Powered by TayaCMS